Filmiske virkemidler

Her kan du læse om de vigtigste filmiske virkemidler, som bliver anvendt i Arlas reklamefilm Fra en gård nær dig.

Kompositionen antyder, at filmen giver overblik over en hel dag på Arlas økologiske gårde

Reklamefilmen har en tydelig tidskomposition, hvor åbningsscenerne viser morgenen på forskellige gårde, mens flere af de afsluttende scener viser aftenbilleder. 

Lyset bliver tændt i det enkelte vindue for at vise, at vi ser gården fra morgenstunden (00:01)

På den måde giver filmen samlet set et indtryk af, at den viser modtageren en hel dag på Arlas økologiske gårde, hvor landmændene og deres familier arbejder utrætteligt for at sikre kvalitetsprodukter til modtageren. Samtidig er der også en række andre positive indtryk vævet ind i de enkelte morgen- og aftenbilleder. Fx ser vi et vækkeur vise “5:17” (00:01), hvilket signalerer, at Arlas landmænd arbejder utrætteligt fra tidlig morgen. Og i en af aftenscenerne ser vi et barn blive puttet, hvilket skaber til billede af familieidyl.

I aftenscenerne ser vi blandt andet et barn blive puttet, hvilke både viser tidspunktet og er med til at styrke signalet om famileidyl (se nedenfor). (00:21)

Indtrykket af, at vi ser døgnet udspille sig, forstærkes også a...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind