Filmiske virkemidler

Her kan du læse om de filmiske virkemidler, som bliver anvendt i Arla-reklame med Mikkel R. Karlsen.

Grafik giver et dokumentarisk indtryk og understreger reklamens budskaber

Allerede i filmens første sekunder bliver vi præsenteret for en markant grafik, som viser et menneskeligt øje skaleret op til stort format:

Øjet er et markant symbol, som vises gentagne gange i filmen (00:03)

Koblet med de mørklilla farver og den dystre musik giver grafikken i første omgang et mystisk og nærmest uhyggeligt indtryk. Når der senere bliver tilføjet forskellige ikoner til billedet, og det kombineres med professorens udtalelser om sanser, bliver den samlede effekt dog snarere, at øjegrafikken giver reklamefilmen et præg af en videnskabelig dokumentar, som berører menneskelig psykologi.

Variationerne i grafikken er med til at understrege de forskellige videnskabelige pointer, som bliver præsenteret i løbet af reklamen. Fx ser vi et mælkeglas, som nærmest danner centrum for en eksplosion, da vi får budskabet om, hvor voldsom oplevelsen er, når man smager noget for første gang:

Mælkeglasset i øjet bliver centrum for en overvældende sanseeksplosion (01
...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind