Filmiske virkemidler
Her kan du læse om de filmiske virkemidler, som bliver anvendt i Arla-reklame med Mikkel R. Karlsen.
Grafik giver et dokumentarisk indtryk og understreger reklamens budskaber
Allerede i filmens første sekunder bliver vi præsenteret for en markant grafik, som viser et menneskeligt øje skaleret op til stort format:
Koblet med de mørklilla farver og den dystre musik giver grafikken i første omgang et mystisk og nærmest uhyggeligt indtryk. Når der senere bliver tilføjet forskellige ikoner til billedet, og det kombineres med professorens udtalelser om sanser, bliver den samlede effekt dog snarere, at øjegrafikken giver reklamefilmen et præg af en videnskabelig dokumentar, som berører menneskelig psykologi.
Variationerne i grafikken er med til at understrege de forskellige videnskabelige pointer, som bliver præsenteret i løbet af reklamen. Fx ser vi et mælkeglas, som nærmest danner centrum for en eksplosion, da vi får budskabet om, hvor voldsom oplevelsen er, når man smager noget for første gang:
...