Arla-reklame med Mikkel R. Karlsen

Opgaven om reklamefilm der påvirker forskelligt fra Vejledende opgavesæt 2 til HF A 2018 beder dig om at analysere og fortolke reklamefilmen Arla-reklame med Mikkel R. Karlsen

På de følgende sider får du et resumé af reklamefilmen, hvorefter vi går i dybden med sproglige og filmiske virkemidler. Det er nemlig de fokuspunkter, som opgaveformuleringen beder dig fokusere særligt på. Endelig giver vi dig også et bud på en fortolkning af reklamefilmen.

Reklameanalyse

Du kan få mere hjælp til analyse af reklamer i vores model til reklameanalyse

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra siden om reklamefilmens sproglige virkemidler:

Per Møllers udtalelser appellerer til både etos og logos

Vi ser flere tegn på, at reklamefilmen prøver at fremstå videnskabelig og låne elementer fra dokumentargenren. Det kommer fx til udtryk alle de gange, hvor reklamefilmen klipper til professor Per Møller, der præsenteres som sanseforsker med ph.d

Professoren fortæller om, hvordan sanserne fungerer, og hvilken forskel det ville gøre, hvis man havde mulighed for at ‘nulstille’ sin oplevelse af et bestemt produkt. På den måde danner hans fortælling en slags faglig ramme for det psykologiske eksperiment, som er reklamens omdrejningspunkt.

Inddragelsen af professorens kommentarer fungerer både som logos- og etosappel. Det er en appel til logos fordi der bliver koblet nogle videnskabelige data på det viste eksperiment, og det er en appel til etos, fordi der gøres meget ud af at få professoren til at fremstå som en troværdig kilde - fx gennem præsentation af hans professionelle kvalifikationer nederst i billedet.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind