AIDA-modellen

I en del tilfælde giver det mening at analysere en reklamefilms opbygning ud fra AIDA-modellen. AIDA er en engelsk model, der er meget anvendt inden for reklamer og markedsføring, fordi den fokuserer på at fange modtagernes opmærksomhed og få dem til at handle på en bestemt måde (ofte at købe et produkt).

A – står for Attention: At fange modtagernes opmærksomhed.

I – står for Interest: At skabe interesse for produktet hos modtagerne.

D – står for Desire: At få modtagerne til at ønske sig (desire) produktet.

A – står for Action: At få modtagerne til at handle (action), dvs. købe.

Analyse af opbygning med AIDA-modellen

Når du analyserer en reklamefilm vha. AIDA-modellen, skal du altså se efter, om reklamen er bygget op på følgende måde:

  1. Reklamen beg...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind