Sproglige virkemidler
Næsten alle reklamefilm anvender sproget i en eller anden grad og har derfor også mulighed for at bruge sproglige virkemidler til at gøre reklamens budskab mere overbevisende. På denne side vil vi kort gennemgå nogle af de sproglige virkemidler, som ofte bliver anvendt i reklamer. Hvis du vil have et samlet overblik over de sproglige virkemidler, så kan du læse vores kompendie om sproglige virkemidler.
Billedsprog
Billedsprog kan være et effektivt virkemiddel i en overtalende tekst, fordi det kan bidrage til at gøre sproget mere levende og dramatisk.
Der findes mange typer billedsprog, men særligt sammenligninger er populære at anvende i reklamegenren. Her vil sammenligningen typisk prøve at knytte en forbindelse mellem produktet, som reklamen vil sælge, og noget andet, som modtagerne forbinder med noget positivt.
Fx inddrager mange reklamer sammenligninger med naturen og naturlige fænomener, fordi de fleste har positive associationer til det naturlige. En reklame for et rengøringsmiddel kunne fx beskrive,...