Sproglige virkemidler

Næsten alle reklamefilm anvender sproget i en eller anden grad og har derfor også mulighed for at bruge sproglige virkemidler til at gøre reklamens budskab mere overbevisende. På denne side vil vi kort gennemgå nogle af de sproglige virkemidler, som ofte bliver anvendt i reklamer. Hvis du vil have et samlet overblik over de sproglige virkemidler, så kan du læse vores kompendie om sproglige virkemidler

Billedsprog

Billedsprog kan være et effektivt virkemiddel i en overtalende tekst, fordi det kan bidrage til at gøre sproget mere levende og dramatisk.

Der findes mange typer billedsprog, men særligt sammenligninger er populære at anvende i reklamegenren. Her vil sammenligningen typisk prøve at knytte en forbindelse mellem produktet, som reklamen vil sælge, og noget andet, som modtagerne forbinder med noget positivt. 

Fx inddrager mange reklamer sammenligninger med naturen og naturlige fænomener, fordi de fleste har positive associationer til det naturlige. En reklame for et rengøringsmiddel kunne fx beskrive,...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind