Opbygning
Her kan du få et overblik over, hvordan du kan undersøge en reklamefilms opbygning.
Det indledende blikfang
Først og fremmest kan det være nyttigt at overveje, hvordan reklamefilmen starter. De første par sekunder af en reklamefilm er typisk af stor betydning for afsenderen, fordi det er dem, som afgør, om modtageren klikker videre fra reklamen eller på anden måde retter sin opmærksomhed væk.
Midttrafiks reklamefilm “The Bus” starter fx med at vise et landskab med en mørk og overskyet himmel, mens vi få sekunder efter ser et menneske, som ligger ned midt på en landevej. Anslaget er med til at skabe nysgerrighed på flere måder. Dels er den mørke himmel dramatisk og giver indtryk af, at der skal ske noget vildt. Dels er det mystisk, hvorfor manden ligger på vejen, og dermed er der også et spørgsmål, som modtageren gerne vil have svar på ved at se videre.
Blikfanget kan også handle om at udnytte grundlæggende biologiske mekani...