Analysemodel

Sådan bruger du analysemodellen

Denne analysemodel er tænkt som en hjælp til dig, der har svært ved at komme i gang med din reklameanalyse. I modellen gennemgår vi de punkter, som næsten altid vil være relevante at komme ind på, når du skal analysere en reklame. Hvis du på et tidspunkt føler, at du ikke længere har brug for modellen, kan du naturligvis bare springe direkte videre til de sider i vejledningen, som virker mest relevante for din reklame. 

Vi har lavet analysemodellen, så den passer til både reklamebilleder og reklamefilm. Der er nemlig mange analysepunkter til fælles mellem de to typer reklamer. Der er dog også nogle vigtige forskelle, som du kan læse mere om under Trin 2: Analyse.

Trin 1: Den retoriske situation

Før du begynder på din reklameanalyse, kan det være nyttigt at få et overblik over den retoriske situation. Her skal du først og fremmest gøre dig klart, hvem afsenderen af reklamen er. Når du arbejder med reklamer, vil afsenderen typisk være en privat virksomhed. Dernæst kan det være væsentligt at overveje, hvem reklamens modtagere er. Sagt med andre ord: Hvem er målgruppen for reklamen? Er det en bred målgruppe, eller sigter reklamen mod en mere specifik del af befolkningen? (fx en bestemt aldersgruppe eller folk med bestemte interesser). 

Den retoriske situation kan også dække over de...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind