Reklameanalyse på 15 minutter

Her får du en hurtig guide til, hvordan du kan lave en god reklameanalyse. Vi viser, hvad analysen går ud på, og hvilke ting der er vigtige at komme ind på. Modellen dækker både billedreklamer og reklamefilm. Det tager kun ca. 15 minutter at læse guiden her, men det tager selvfølgelig længere tid at lave selve analysen.

Hvad er en reklameanalyse?

En reklameanalyse går grundlæggende ud på at undersøge, hvordan reklamen prøver at sælge et produkt til modtagerne, eller hvordan reklamen får fremstillet firmanavnet på en positiv måde (’branding’).

I din analyse skal du undersøge, hvad reklamen viser, hvordan reklamen prøver at sælge produktet, og hvilken virkning reklamen har på modtagerne. Med andre ord handler analysen om at beskrive reklamen (’hvad’), karakterisere dens virkemidler (’hvordan’), og vurdere om reklamen brænder igennem til målgruppen (’hvilken virkning’).¨

Hvad kan din analyse indeholde?

Når du laver din reklameanalyse, skal du ikke komme ind på alt i denne analysemodel. Derimod skal du udvælge, hvad der er relevant i netop den reklame, som du sidder med. Hvis e...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind