Filmiske virkemidler

Her kan du læse om nogle af de filmiske virkemidler, som særligt ofte bliver anvendt i reklamefilm. Hvis du har brug for et mere komplet overblik over de filmiske virkemidler, så anbefaler vi vores kompendie om filmiske virkemidler. 

...

Visuelle virkemidler i reklamefilm

Her kan du læse om de virkemidler, som hører til reklamefilmens billedside. 

Farver

Farvevalget i en reklamefilm kan have betydning for, hvordan den opfattes af modtageren. 

Stærke, klare farver fungerer ofte som et effektivt blikfang, der hjælper reklamefilmen med at fange modtagernes opmærksomhed. 

Derudover kan bestemte farver have bestemte symbolske betydninger. Det er svært at give et samlet overblik over farvesymbolik, da de fleste farver kan symbolisere noget forskelligt i forskellige sammenhænge. Men fx bliver farven rød ofte brugt til at symbolisere kærlighed, begær eller seksualitet, mens farven grøn kan bruges til at signalere, at et produkt er naturligt eller miljøvenligt. 

Mange grønne farver i billedet kan hjælpe med at signalere bæredygtighed. (00:25) fra “SWEDOOR - miljøvenlige døre”

Klipning

Når du arbejder med klipning i en reklamefilm, kan du i første omgang gøre dig nogle overvejelser om klippetempoet. Et hurtigt klippetempo kan give en mere hektisk og actionfyldt stemning, mens et langsomt klippetempo giver et mere roligt indtryk, hvor kameraet måske får mere tid til at fokusere på det relevante produkt. 

De…

...

Lyd og musik i reklamefilm

Når du arbejder med lyden i reklamefilmen, kan det være nyttigt at være opmærksom på brug af voice-over, dialog og musik.

Mange reklamer benytter sig af en voice-over, som typisk fortæller noget om, hvorfor modtageren skal vælge at købe produktet. Her kan det være relevant at se på, hvordan den evt. bruger appelformer, argumentation og retoriske virkemidler til at overbevise modtageren. 

I de mere narrative reklamefilm kan dialog mellem filmens personer også spille en vigtig rolle. Dialogen vil ofte indgå naturligt i reklamefilmens fortælling, men samtidig vil den typisk også være drejet i retning af at anbefale det konkrete produkt, ligesom den typiske voice…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind