Appelformer og argumentation

Her kan du få et overblik over, hvordan reklamefilm kan anvende appelformer og argumentation.

...

Appelformer i reklamefilm

De tre appelformer logos, etos og patos kan være effektive at inddrage i enhver form for overtalende tekst. Og siden reklamefilm pr. definition er overbevisende tekster, fordi de gerne vil have modtageren til at købe et produkt eller service, så kan det give rigtig god mening at kigge efter appelformer i din reklameanalyse. Ligesom med andre teksttyper vil du som regel kunne finde elementer af alle appelformerne i den enkelte reklamefilm, men ofte vil en eller to være dominerende. 

Nedenfor vil vi give nogle eksempler på, hvordan de tre appelformer specifikt kan anvendes i reklamefilm. Hvis du har brug for mere detaljeret information om appelformerne, så anbefaler vi vores kompendium om appelformer

Logos i reklamefilm

En reklamefilm appellerer til logos, når den prøver at tale til modtagerens fornuft. Hvis en reklamefilm har fokus på at give konkret information om sit produkt (=produktorienteret reklamefilm), så vil der ofte være særlig gode muligheder for logosappel. 

Typiske eksempler kunne være, at der…

...

Argumentation i reklamefilm

Hvis reklamefilmen inddrager konkret argumentation for, at modtageren skal købe produktet (fx gennem voice-over, dialog eller tekst), kan det være relevant at medtage i din analyse. Her kan du fx se på forholdet mellem påstand, belæg og hjemmel. Bemærk, at selve påstanden i en reklamefilm ofte er implicit (d.v.s. den bliver ikke sagt direkte). Vi ved nemlig godt, hvilken påstand en reklame vil overbevise os om (= ‘du bør købe dette produkt’). Derfor er det normalt belæg og eventuelt hjemmel, som bliver mest tydeligt lagt frem i reklamens argumentation. 

I en formulering som “9 ud af 10 tandlæger anbefaler Zendium” ser vi fx kun belægget…

...

Reklamekneb

Reklamekneb er et fælles begreb for de typer argumentationskneb, som særlig ofte anvendes i reklamer. Reklamekneb kan være effektive midler til at overbevise modstanderen, selvom de egentlig ikke er logisk gyldige argumenter. Her vil vi nævne et par af de mest kendte eksempler.

Idolkneb fungerer ved, at reklamen anvender en kendt person som talsperson for produktet, eller antyder, at en kendt person bruger produktet. Der er tale om et kneb, fordi…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind