Afsender, modtager og medie
Introduktion
Når du skal i gang med din reklameanalyse, kan det være nyttigt at starte med at se på selve kommunikationssituationen. Hvem er reklamens afsender, hvor er reklamen udgivet, og hvilke modtagere er reklamen specifikt rettet mod? Og er der noget særligt man skal være opmærksom på ift. den kontekst, som reklamen optræder i? Når du har et overblik over kommunikationssituationen, bliver det typisk lettere at forstå de øvrige elementer i reklamen, og du vil samtidig have et bedre grundlag for at vurdere, om reklamen kan opfylde sit formål.
...
Modtagerne er reklamens målgruppe
Modtagerne er den målgruppe, som reklamefilmen gerne vil nå ud til. Du kan ofte få et hint om målgruppen ved at undersøge mediet, som reklamefilmen er udgivet i (se ovenfor). Du kan også ofte få et billede af målgruppen ved at se på selve reklamefilmen.
I første omgang kan du overveje, hvem reklamefilmens produkt i det hele taget er relevant for. Bestemte produkter kan fx være særligt relevante for et bestemt køn (fx bliver tøj, deodorant og skønhedsprodukter ofte markedsført specifikt mod enten mænd eller kvin…