Moderne udviklingspsykologi

På de følgende sider kan du læse om nyere udviklingspsykologi. De nyere udviklingspsykologiske teorier er typisk kendetegnet ved at være mere funderet i empiriske undersøgelser end de gamle faseteorier. De nyere teorier har ofte fokus på at beskrive de forskellige faktorer, som kan påvirke menneskets udvikling i enten positiv eller negativ retning.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra siden om daginstitutioner.

Daginstitutioners betydning for børns udvikling

Siden det blev en samfundsnorm at sende små børn i daginstitution, er der foretaget en lang række psykologiske undersøgelser af, hvordan institutionslivet påvirker børnenes udvikling. Som med meget andet inden for udviklingspsykologien viser billedet sig at være nuanceret. Mens man tidligt havde en forventning om, at den unaturlige adskillelse fra forældrene ville være skadeligt for børnene, så har flere nyere undersøgelser dokumenteret nogle positive aspekter ved institutionslivet. 

Positive konsekvenser ved daginstitutioner

Livet i institutionen kan være god træning for et barns sociale kompetencer, fordi barnet ikke får den positive særbehandling, som det måske har været vant til i hjemmet. Det er også sundt for et barn at have tæt kontakt med jævnaldrende børn, da det fx kan involvere lege, som træner barnet i at forhandle med andre og indgå kompromiser, i stedet for at vænne sig til altid at få sin vilje. Der er altså mange aspekter ved livet i daginstitutionen, som potentielt kan forberede barnet bedre til både skolegang og arbejdsliv.

Hvis et barn har problemer i hjemmet, kan en god daginstitution endda fungere som et slags fristed, hvor barnet i en periode slipper for at have problemerne helt tæt på, og samtidig kan opleve trygge og rare psykiske rammer, som det måske slet ikke kan finde i hjemmet.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind