Halo-effekten

Halo-effekten er et fænomen ved social perception, hvor den menneskelige hjerne har lettere ved at forbinde andre positive egenskaber med en person, hvis de først har tillagt dem én positiv egenskab. Effekten kaldes halo-effekten, fordi ‘halo’ betyder glorie på engelsk. Tanken er altså, at den ene positive egenskab, vi kender til, stråler så kraftigt, at den også ‘oplyser’ vores samlede billede af personen.  

Hvis man fx synes Taylor Swift er virkelig dygtig til at lave musik, så vil det rent mentalt være lettere at forbinde hende med andre positive egenskaber i hjernen - også selvom man ikke har nogen evidens for disse egenskaber, og selvom de ikke har nogen logisk relation til hendes evner som musiker. Fx vil man lettere komme til at tænke, at hun er et godt menneske med fornuftige politiske holdninger, og man ville måske også forvente, at hun ville være dygtig til det, hvis hun fx pludseli...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind