Humanistisk psykologi

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra siden om flow.

Eksempler på flow-oplevelser

Flow-oplevelser kan findes alle mulige steder i hverdagen, men det er selvfølgelig afhængigt af ens personlighed og evner, hvilke slags udfordringer som er bedst til at skabe flow. Aktiviteten skal på en eller anden måde føles meningsfuld og give mulighed for, at man kan udøve sine færdigheder. 

I nyere tid er computerspil tit blevet fremhævet som et medie, der er i særligt høj grad kan producere flow-oplevelser. Mange spil er designet til at udfordre spillerne til deres yderste. Computerspil er desuden et medie med meget klar feedback, fordi du typisk fejler i spillet, hvis du ikke klarer det godt nok. Samtidig kan spilmediet anvende grafik og lyd til at fastholde spillerens opmærksomhed og skabe dét fokus, som en flow-oplevelse også kræver. 

sportsverdenen er der også rig mulighed for at få flow-oplevelser, fordi sport ofte har et direkte konkurrence-element. Konkurrencen inviterer til fokus og giver løbende feedback, ift. hvor godt man klarer sig (fx hvis man scorer et mål i håndboldkampen eller overhaler feltet i cykelløbet). 

Mange har også berettet om flow-oplevelser i forbindelse med kreative hobbyer, fx hvis man bliver fordybet i at male et billede eller komponere et stykke musik på sin guitar.

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind