Hvad er metoder i Psykologi?
Psykologi bruger metoder fra både natur-, human- og samfundsvidenskaberne
Psykologi er et specielt fag, fordi man kan arbejde med det fra både et naturvidenskabeligt perspektiv, et humanvidenskabeligt perspektiv og et samfundsvidenskabeligt perspektiv. De tre forskellige perspektiver betyder også, at Psykologi i praksis kan involvere faglige metoder af meget forskellig art, afhængig af hvad man ønsker at undersøge, og hvilke slags data som man har brug for at indsamle.
Flere af de metoder, som vi beskriver på de følgende sider, har en tæt forbindelse til et af …
...
Kvantitative og kvalitative data
De enkelte metoder bliver brugt til at indhente enten kvantitative eller kvalitative data.
Kvantitative data er den type data, som kan gøres op i tal. Inden for psykologien ville et procenttal for, hvor mange unge som lider af depression i Danmark, være et klart eksempel på kvantitativ data.
Kvantitative data kan fx indsamles gennem spørgeskemaer, hvis skemaerne er formuleret, så de adspurgte personers svar kan kvantificeres (fx “hvordan vurderer du dit stressniveau på en skala fra 1-10?”). Man kan også indsamle kvantitative data gennem observationer og eksperimenter, fx ved at optælle, hvor mange % af forsøgspersonerne som reagerer på en bestemt måde ved en bestemt påvirkning.
Kvalitative data er den type data, som ikke kan gøres op i tal. Kvalitative data kan i stedet bruges til at opnå en mere detaljeret forståelse af et specifikt fænomen, som man typisk ville have brug for…
...
Validitet og reliabilitet
Når man skal vurdere en konkret psykologisk undersøgelse, kan man blandt andet se på undersøgelsens validitet og reliabilitet.
Intern validitet
Intern validitet er et mål for, hvorvidt selve undersøgelsen er designet korrekt ift. at undersøge det, som den har til formål at undersøge.
En undersøgelse har høj intern validitet, hvis der har været god mulighed for at skabe nogle rammer, hvor mange af de typiske fejlkilder kan udelukkes. Det kunne fx være, hvis man har designet et laboratorieeksperime…