Privatisér dog det kongehus

I denne opgavehjælp hjælper vi dig til at skrive en analyse og vurdering af kroniken “Privatisér dog det kongehus” af Gretelise Holm, som var Opgave 3 ved skriftlig eksamen i Dansk A på HHX fra den 19. maj 2020. 

Opgavehjælpen viser dig, hvordan du kan analysere teksten med særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler samt argumentation.

Udover analysen indeholder opgavehjælpen et overblik over tekstens synspunkter. Vi guider dig også til at forstå opgaveformuleringens krav og til at skrive din afsluttende vurdering og diskussion.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra opgavehjælpen:

Argumenter for kongehuset

Når du skal præsentere argumenter for kongehuset, er der en række forskellige strategier, som du kan vælge. Selvom Holm er kritisk overfor kongehuset, kan du alligevel låne nogle argumenter fra hendes tekst. Hun bruger nemlig en del plads på at gennemgå de typisk argumenter for kongehuset.

Først og fremmest er der det økonomiske argument om, at kongehuset samlet set bidrager mere til statskassen, end de royale koster, fordi deres rolle som landets ambassadører er med til at give positiv reklame, der indirekte bidrager til handelsbalancen. Svagheden ved dette argument er dog, at det er enormt vanskeligt at udregne, hvad kongehuset rent faktisk bidrager med økonomisk, i forhold til hvad omkostningerne er.

Man kan også argumentere for, at kongehuset bidrager med andet end økonomi. Fx kan man overveje, om de er bedre ambassadører for landet, end en eventuel præsident ville være. Man kan også overveje, om der er en symbolsk eller historisk værdi ved at bevare institutionen som noget levende, i stedet for blot at pakke den væk på museerne. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Privatisér dog det kongehus

[2]
Bedømmelser
  • 28-02-2023
    Givet af 2.g'er på STX
    God! mangler dog en ide til en konklusion
  • 30-01-2021
    Givet af HHX-elev på 2. år