Pesten i Bergamo

I denne analysehjælp får du hjælp til at analysere novellen ”Pesten i Bergamo” af J.P. Jacobsen. Vi gennemgår de vigtigste elementer i teksten, som det er godt at have med i analysen. Derudover får du også et resumé af teksten, baggrundsviden og hjælp til at fortolke og perspektivere teksten. I denne analysehjælp kan du også læse hele teksten med ordforklaringer.

”Pesten i Bergamo”  blev udgivet i 1882 som en del af novellesamlingen Mogens og andre noveller. Novellen handler om, hvordan et pestudbrud i den norditalienske by Bergamo skaber kaos og massehysteri blandt indbyggerne, som begynder at tvivle på, at deres kristne tro kan hjælpe dem gennem krisen.

Her kan du læse vores generelle råd om at bruge analysehjælp.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag af analysehjælpen:

Tema

Et af temaerne i ”Pesten i Bergamo” er religionens magtesløshed. Novellen viser, at den kristne tro ikke er nogen hjælp under en krise som et pestudbrud. Man kan bede til Gud om hjælp og frelse, men hvad sker der med de troende, når hjælpen aldrig kommer?

I ”Pesten i Bergamo” er påstanden, at troen spiller fallit, når mennesket har allermest brug for den. Borgerne vender sig bort fra Gud, da deres bønner om hjælp ikke bliver besvarede. Derefter opgiver de den kristne moral og begynder at opføre sig dyrisk og egoistisk – de tænker kun på sig selv. Deres adfærd bliver styret af deres drifter. Både selvopholdelsesdriften, men også driften mod sex og anden nydelse. 

Korsdragernes ankomst slår et andet tema an. Deres selvpineri viser nemlig, at religionen faktisk kun forøger menneskets lidelser. Korsdragerne tolker nemlig pesten som et resultat af menneskets syndighed. Mennesket fortjener at lide, mener de. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Pesten i Bergamo

[2]
Bedømmelser
  • 10-04-2023
    Givet af 1.g'er på STX
  • 10-01-2021
    Givet af Underviser på Andet