Vurdér et udsagn på baggrund af et konfidensinterval

I nogle eksamenssæt er der en opgave, hvor du først skal bestemme et konfidensinterval for en parameter, og derefter vurdere et udsagn på baggrund af det konfidensinterval, som du netop har bestemt. Denne guide handler om, hvordan du kan vurdere udsagnet i opgaven. Vores guides om konfidensintervaller, kan du finde her:

Vi anbefaler, at du læser den guide om bestemmelse af et konfidensinterval, som passer til din opgave, inden du læser denne guide.

Herunder er der tre eksempler på opgaveformuleringer, der ligner dem, du kan møde til eksamen.

  • Bestem et 95%-konfidensinterval for p og vurdér, om det kan antages, at andelen af danskere der cykler med cykelhjelm, er ændret efter kampagnen.
  • Bestem et 95%-konfidensinterval for middelværdien og vurdér, om det kan antages, at den gennemsnitlige højde blandt alle eleverne er 175 cm.
  • Bestem et 95%-konfidensinterval for hældningskoefficienten a og diskutér artiklens påstand ud fra konfidensintervallet.

Du kan genkende denne typeopgave ved, at den følger efter en opgave, hvor du har bestemt et konfidensinterval. Opgavens kontekst indgår ofte i formuleringen af opgaven.

Du løser opgaven på samme måde, uanset hvilken parameter, du har bestemt et konfidensinterval for. I metodeafsnittet kalder vi parameteren p, så hvis din opgave fx handler om et konfidensinterval for a, så skal du skifte p’erne ud med a’er.…

...

Metode

1. Afgør, hvilket udsagn du skal vurdere

I opgaven er der et udsagn, som du skal vurdere. I nogle tilfælde indeholder udsagnet en værdi, og du skal så undersøge, om den parameter p, som du har bestemt et konfidensinterval for, kan have samme værdi som den, du har fået oplyst. Fx ’Sidste år udgjorde salget af hyldebærsaft 14% af…

...

Eksempel: Vurdér et udsagn på baggrund af et konfidensinterval for andelen af succeser (p)

Vi fortsætter her med eksemplet fra guiden Bestem et konfidensinterval for andelen af succeser, p, hvor vi bestemte et 95%-konfidensinterval for andelen af 6’ere, der bliver slået med en bestemt hvid terning: [0,15; 0,35].

Den hvide terning blev solgt sammen med en sort terning og en blå terning. Andelen af 6’ere slået med den sorte terning er 40%, mens den tilsvarende andel er 30% for den blå terning. Vurdér, om andelen af 6’ere der bliver slået med den hvide terning, kan antages at være den samme som andelen, der bliver slået med den sorte eller den blå terning.

Løsning
 

Kun brugere med et Studienet VIP medlemskab kan læse denne tekst.

...

Eksempel: Vurdér et udsagn på baggrund af et konfidensinterval for hældningskoefficienten (a)

Denne opgave er en fortsættelse af eksemplet fra guiden Bestem et konfidensinterval for hældningskoefficienten (a). I opgaven ser vi på en lineær model af sammenhængen mellem antallet af dele og prisen på byggesæt til børn. Vi har bestemt et 95%-konfidensinterval for hældningskoefficienten a i den lineære model: [0,43; 0,49] (målt i kr. pr. del).

Vi vil vurdere påstanden ’der er en sammenhæng mellem prisen på byggesæt og antallet af dele’ og undersøge, om det kan antages, at prisen stiger med 0,45 kr. pr. del.

Løsning
 

Kun brugere med et Studienet VIP medlemskab kan læse denne tekst.

 …

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind