Journalistiske idealer: objektivitet og saglighed

I journalistikken findes et ideal om tilstræbt objektivitet. Dvs. at journalisten skal fremstille nyheden så neutralt og nuanceret som muligt. Dette opnås ved grundig research af emnet, ved at bruge troværdige kilder og ved at lade alle parter i sagen blive hørt.

Saglighed handler om, at journalisten skal holde sig til sagen. Journalisten skal træde i baggrunden og undgå at lægge holdninger eller følelser ind i nyheden. Kilderne skal gengives loyalt, og journalisten må ikke fokusere på ting, som ikke er relevante for sagen. Fx må journalisten ikke fokusere på en persons karaktertræk, med mindre dette er helt centralt for nyheden. Desuden skal journalisten altid dokumentere nyheden ved hjælp af kilder.

Nyhedskapløb og reklamepenge

Nogle gange kommer de journalistiske idealer i konflikt med en anden vigtig ting for nyhedsmedierne, nemlig at de skal tjene penge. For at tjene penge er det vigtigt at komme først med nogle af de opsigtsvækkende nyheder, som alle gerne vil læse. Dette kan udvikle sig til et nyhedskapløb, hvor journalisterne ikke har tid til at lave ordentlig research, og hvor de derfor nogle gange laver nyhedshistorier, som viser sig at være falske.

Alle godkendte medier i Danmark får statsstøtte. Nogle sælger deres nyheder i aviser eller på nettet. Derudover lever de fleste medier i dag af reklamepenge, hvor private virksomheder køber reklameplads i nyhedsmedierne. Dette er et potentielt problem, for hvad sker der, hvis nyheds...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind