Receiver

Introduktion

En afsender af en sagprosatekst vil næsten altid forsøge at målrette sit budskab og sine virkemidler efter den konkrete modtager (receiver). Derfor vil en vigtig del af din rhetorical analysis være at give et bud på, hvem modtagerne er, og hvad der karakteriserer dem.

Bemærk at det er lettere ved nogle tekster end ved andre at finde frem til en klar modtager. Pas på ikke at ende i for mange gætterier, hvis der ikke er så meget information at hente i selve teksten – så er det bedre kun at sige ganske lidt om den formodede modtager.

Hvem er modtageren?

Nogle gange kan du aflure en teksts modtagere ud fra tekstens ordlyd, for eksempel hvis skribenten henvender sig direkte til sin modtager. Andre gange må du finde frem til det ved at læse mellem linjerne eller ved at supplere med research af både afsender og modtager. Nogle tekster har en bred modtagergruppe, mens andre har en smal.

Bemærk, at der kan være mere end én modtager. Især ved taler skal du være opmærksom på, at en tales reelle modtagergruppe typisk er langt større end den gruppe mennesker, der er...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind