Introduktion til rhetorical analysis

Hvad er rhetorical analysis

Rhetorical analysis er den dominerende faglige metode til analyse af sagprosa (non-fiction) i Engelsk. Du bruger den sandsynligvis allerede i undervisningen eller i dine engelskafleveringer, og du kan selvfølgelig også møde den andre steder, som fx mundtlig eksamen eller SRP. 

Selvom rhetorical analysis er den dominerende metode til arbejdet med non-fiction i Engelsk, kan du også få brug for at inddrage elementer fra andre metoder som et led i din retoriske analyse. Fx kan du få brug for at inddrage argumentationsanalyse, stilistisk analyse, diskursanalyse eller sociolingvistisk analyse.

Hvilke tekster kan du lave en rhetorical analysis af?

Du skal forstå begrebet “tekst” bredt som både trykte tekster og mediemateriale. De sagprosatekster, du kan lave en rhetorical analysis af, spænder vidt og kan inddeles i alverdens undergenrer. Du møder flere af dem i din hverdag, fx madopskrifter, reklamer, faktuelle tekster i skolebøger og kommentarer/pos...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind