Uden digital dannelse bliver vi generelt dummere

I denne del af opgavehjælpen får du et sammendrag af Henrik Dannemands artikel og interview med Kirsten Drotner, ”Uden digital dannelse bliver vi generelt dummere”. Du får også en gennemgang af hoved- og undersynspunkterne. Dernæst præsenteres du for ideer, der både går for og imod de synspunkter, som skribenten fremsætter, og som du kan bruge som inspiration i din opgave.

Sammendrag

Afsender: Henrik Dannemand, journalist.
Udgivelse og dato: Berlingske Tidende, d. 24. juli 2015
Genre: Artikel

Artiklen undersøger spørgsmålet om digital dannelse. Journalisten interviewer Kirsten Drotner, som var den første ekspert, der beskæftigede sig med fænomenet. Hun fremhæver, at digital dannelse skal på skoleskemaet. Ellers vil vi blive generelt dummere, mener hun. Artiklen er struktureret efter interviewet med Drotner, og det er hendes synspunkter, der står i centrum.

I indledningen refereres til Jordi Mir, som filmede gerningsmændenes henrettelse af en politibetjent efter angrebet på det franske ugeblad Charlie Hebdo og lagde det ud på Facebook. Det skabte efterfølgende stor debat om digital dannelse.

Ordforklaringer

Charlie Hebdo: fransk satirisk ugeblad, der blev udsat for terrorangreb i 2015

Jordi Mir: ingeniøren, der filmede henrettelsen og lagde den på Facebook

Synspunkter

I artiklen interviewes Kirsten Drotner, som er professor i medievidenskab ved Syddansk Universitet. Det er hendes synspunkter, som artiklen fremsætter.

Digital dannelse skal på skoleskemaet

Drotners hovedsynspunkt er, at digital dannelse skal på skoleskemaet. Hun mener, at vi ikke bare bliver ”digitalt dumme, men gene...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind