Baggrundsviden

På denne side får du baggrundsviden i forhold til emnet om nødvendigheden af digital dannelse. Vi introducerer dig kort for begrebets historie og opridser nogle centrale eksempler og perspektiver, der kan belyse emnet yderligere. 

Digital dannelse på skoleskemaet?

Begrebet ”digital dannelse” blev opfundet af den danske medieforsker Kirsten Drotner i 1990’erne, hvor internettet og de digitale medier for alvor begyndte at slå igennem. Drotner, som interviewes i teksten ”Digital dannelse skal på skoleskemaet”, definerer digital dannelse som evnen til at skabe, dele og reflektere over digitalt indhold.

I reformen af gymnasiet og HF fra 2017 blev digital dannelse en obligatorisk del af de gymnasiale uddannelser. Derfor får alle nye elever forløb, hvor de skal lære at bruge it og digitale medier hensigtsmæssigt og bevidst. Det gælder både i skolen og i fritiden.

Problemer på nettet

Hvor man i 90’erne var meget optimistiske omkring brugen af internettet og de nye digitale muligheder, har man i de senere år indset, at der er også er bagsider ved internettet og udbredelsen af de digitale teknologier.

Fx er hævnporno et fænomen, der er udbredt i takt med den digitaliserede verden, hvor internettet muliggør eksistensen af hævnpornosider og andre lovoverskridende websites. ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind