Sprog

Sproget er råt og vredt

Store dele af ”NETTO og fakta” har et råt og vredt sprog, der ikke holder sig tilbage for at benytte ord, vi normalt forbinder med en lav sproglig stil, f.eks. bandeord og vulgære udtryk som her:

Ti millioner fluer kan ikke tage fejl. Æd lort. 

Jegfortælleren inddrager også reklamernes sprog for at vise, hvordan der bliver talt ned til underklassen:

Det vælter ind med henvendelser fra dem, og det er næsten hver gang BILLIGT, det er næsten altid BIILLIGT, og man kan altid SPARE, og måske har supermarkedskæden ISO netop lavet deres slogans for mig og mine, når de skriver ”GOD, BEDRE BILLIGST” i deres annoncer og på deres brækgrønne plasticposer.

Versalerne viser, hvor aggressiv og påtrængende discountsupermarkedernes markedsføring virker på jegfortælleren. Det er næsten, som om at reklamerne råber ham lige ind i ansigtet for at presse ham til at købe, de elendige, billige varer, de reklamerer for. 

Vreden ses i sproglige overdrivelser

Jegfortællerens vrede viser sig bl.a. i en lang række sproglige overdrivelser, der sætter de sociale problematikker på spidsen:

[…] ordentlige øl fra Tuborg og Faxe eller Carlsberg ville selvfølgelig også tage l...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind