Problemformulering og problemstillinger

En god problemformulering og gode problemstillinger er afgørende for, at du klarer dig godt til eksamen. Selve synopsen tæller ikke med i bedømmelse, men det gør din mundtlige fremlæggelse. Jo bedre en problemformulering du har desto lettere bliver det for dig at lave en god mundtlig fremlæggelse. Vi er dog godt klar ovre, at det er lettere sagt end gjort at lave en god problemformulering. Nedenfor kan du læse vores fem-trins-raket til en god problemformulering og dertilhørende problemstillinger.

Trin 1: Læs bilagene

Det virker måske åbenlyst, men nøglen til en god eksamen er at have styr på bilagene. Hvis du ikke ved, hvad der står i bilagene, så er det svært at formulere en god problemformulering og bruge bilagene aktivt til din eksamen. Første trin er derfor at læse bilagene grundigt og tage noter til hvert bilag. Det er vigtigt, at du har styr på, hvad hvert bilag mener ellers kommer du hurtigt på afveje. Brug derfor gerne god tid på trin 1.

I din læsning skal du holde fokus på det emne du har trukket. Du bør også være særlig opmærksom, hvis der er statistisk materiale i dit bilagsmateriale. Du skal være sikker på, at du forstår det statistiske materiale før du går videre. Du kan få hjælp til at aflæse kvantitative analyse i vores kompendium om kvantitativ analyse

Hvis du får idéer til problemformuleringer eller problemstillinger, mens du læser, så skriv dem ned. Man kan hurtigt glemme en god idé, hvis man bare læser videre...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind