Dramaturgi

Her hjælper vi dig med at analysere dramaturgi og spændingsopbygning i kortfilmen “Knæler”. Vi tager udgangspunkt i dokumentet “Fremdrift og spænding” af Ole Schultz Larsen, som er en del af opgaven.

Konflikten om lejligheden intensiveres i et point of no return

I “Fremdrift og spænding” nævnes det, at en film altid har en hovedkonflikt, som personerne skal prøve at overvinde. I kortfilmen “Knæler” består konflikten i, at to meget forskellige piger skal dele en lejlighed, hvor det ene værelse fungerer som lejlighedens entré og derfor ikke giver meget privatliv. Alle, der har prøvet at dele værelse eller bolig med andre, ved, hvordan den slags kan give spændinger. Når Helle Pii i første scene forsikrer, at det ikke bliver noget problem (01:37-01:41), kan vi regne ud, at det gør det. 

Omkring 03:34 intensiveres konflikten: Helle Pii tror, Molly siger, at hendes nye lejer lugter. Misforståelsen får Helle Pii til at skrige vildt og tilsyneladende sværge hævn. Misforståelsen er filmens point of no return. Fra da af bliver hendes adfærd mere og mere uhyggelig, og vi indser, at det her ikke bare handler om at blive uvenner over sengetider. Filmen kulminerer i et klimaks, hvor Molly dør.

Virkning

“Knæler” har valgt at skildre en konflikt omkring en lejlighed. Det er en genkendelig situation for de fleste af os, så vi har let ved at leve os ind i konflikten. Begge personer er umiddelbart også lette at identificere sig med, og vi får lyst til at se, hvordan de løser konflikten. 

D...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind