Modsætninger og magtforhold

I denne opgavehjælp hjælper vi dig til at skrive en analyserende artikel om modsætninger og magtforhold i fiktive tekster. Opgaven stammer fra skriftlig eksamen i Dansk A på HF fra den 1. december 2020. Den tager udgangspunkt i Roberta Hilarius Reichhardts kortfilm “Knæler”. 

Den analyserende artikel går ud på at lave en analyse og fortolkning med fokus på modsætninger og magtforhold. Du skal komme ind på kortfilmens dramaturgi og brug af filmiske virkemidler. Du kan inddrage tekstuddraget “Fremdrift og spænding” i din analyse og fortolkning.

Udover analysen indeholder opgavehjælpen et resumé af filmens handling. Vi guider dig til at forstå opgaveformuleringens krav og perspektivere til andre tekster, der afspejler det overordnede emne. 

Uddrag

Her kan du læse uddrag af vores opgavehjælp:

Billedbeskæring

Billedbeskæringen i “Knæler” er domineret af halvnær og nær. Det medfører, at vi fokuserer på pigernes ansigter og følelser. I begyndelsen betyder det, at vi kan aflæse, at de ikke rigtig bryder sig om hinanden. Hen mod slutningen tydeliggør brugen af især nær, at Helle Pii er psykisk ustabil og udgør en trussel mod Molly. Det bidrager til den lurende følelse af fare i filmen.

Filmen bruger dog ultranær til motiver, der har en særlig betydning i handlingen. Fx Mollys mave, der får en insulinindsprøjtning (00:15-00:16), Helle Piis næse, der fnyser af raseri lige før skriget (06:13-06:25), den insulin-forgiftede tekop (09:21-09:23) og knæleren, der æder fluen (11:00-11:20). Alle disse motiver får afgørende betydning i handlingen. Fx er det vigtigt, vi ser  Mollys behov for insulin, så der opbygges spænding omkring (mis)brugen af den. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Modsætninger og magtforhold

[1]
Bedømmelser
  • 04-03-2024
    Givet af 3.g'er på STX