Retorisk analyse

Retorisk analyse

Vi har lavet en vejledning i retorisk analyse, som forklarer dig helt konkret, hvad du skal have med.

Hvad er retorisk analyse?

Retorikken stammer tilbage fra antikkens Grækenland. Kernen i retorikken er at formidle et budskab effektivt og godt, så man overbeviser sin modtager. Oprindeligt handlede retorikken kun om den effektive talekunst.

I dag bliver retorikken brugt til analyse af al slags kommunikation, uanset om kommunikationen er mundtlig, visuel eller skriftlig. Derfor kan du bruge metoden til stort set alle ikke-fiktive tekster og medier som fx debatindlæg, reklamer, taler og dokumentarprogrammer.

Sådan kan du bruge metoden

Metoden kan du bruge til at karakterisere, hvad der er på spil i kommunikation. Du kan se på hvem afsenderen er, hvem modtageren er, hvad emnet er, hvordan sproget bruges, og den situation, kommunikationen foregår i.

Derudover skal du analysere, hvordan afsenderen forsøger at overbevise modtageren gennem appel til fornuften (logos), appel til følelserne (patos) og sin egen troværdighed (etos).

Typisk vil metoden også omfatte analyse af retoriske virkemidler som fx sammenligninger, gentagelser, modsætninger, ironi, retoriske spørgsmål og henvendelser til modtageren.

De retoriske virkemidler er en central del af enhver tale eller tekst, fordi de kan medvirke til at overbevise modtageren om afsenderens synspunkter. På baggrund af karakteristik og analyse skal du til sidst vurdere om kommunikationen er effektiv, saglig og troværdig.

Den retoriske analyse er også et stærkt værktøj til at planlægge kommunikation i stort set alle typer tekster, taler og medier.