Billeders virkemidler

Hvad er analyse af virkemidler i billeder?

Metoden til analyse af virkemidler kan bruges til næsten alle typer billeder. Det kan fx være malerier, fotos, collager, reklamebilleder m.v. Ofte inddrages billeder i forbindelse med undervisning i litteraturhistoriske perioder, men de kan også være del af temaforløb i undervisningen som fx forløb om nyheder eller reklamer.

Ligesom med analyse og fortolkning af litteratur kan der være flere indgange til billedanalyse. Du kan analysere og fortolke billedet i sig selv, eller du kan lave analyser, som inddrager afsenderen, modtageren eller samtiden.

Sådan kan du bruge metoden

Den typiske billedanalyse starter med at bestemme billedets genre og om det evt. kan placeres inden for en speciel stilart (fx impressionisme eller ekspressionisme).

Der er fx ret stor forskel på et pressefoto og et abstrakt maleri. Derfor er genrebestemmelsen en vigtig start på analysen. Derefter vil man beskrive, hvad billedet forestiller (motivet), og hvordan det er opbygget (kompositionen).

Derefter kommer en analyse af billedets virkemidler som fx farver, lys, bevægelse og symbolik. Til sidst vil man fortolke, hvordan motiv og virkemidler spiller sammen om billedets tema eller indhold.

Billedanalyse

Hvis du vil vide mere om billedanalyse, kan du få en grundig forklaring i vores vejledninger til billedanalyse. Du kan anvende den til alle slags billeder.

Analysemodel til pressefoto

I denne webbog får du en analysemodel, du kan bruge, når du skal arbejde med et pressefoto. I analysen skal du især se på, hvad pressefotoet udtrykker i forhold til emnet, hvilke virkemidler der er benyttet, og hvordan fotoet virker sammen med artiklen.