Metoder til medieanalyse

Her får du hjælp til at bruge og reflektere over metoder i Dansk, som er særligt knyttet til medietekster. Det er metoder, som du ofte bruger i hverdagens danskfag – både i timerne og i de skriftlige opgaver. Det er imidlertid også metoder, som kan være rigtigt gode at inddrage i forbindelse med større opgaver som SRP, SOP og DHO.

Forskellige tilgange til analyse af medier

En medietekst kan fx være en avis, en tv-udsendelse, en internetside, et billede eller en film. Traditionelt er medier kendetegnet ved at kommunikere til mange mennesker på samme tid. Avisen bliver trykt i mange eksempler, tv-udsendelser kan ses af størstedelen af befolkningen, ligesom mange kan se kunstværker på museerne og flere kan se den samme film i biografen.

Vi kan dele medierne op de tre overordnede typer virkemidler, som vi finder i medietekster:

  • Medier baseret på lyd benytter auditive virkemidler (radio, podcast, musik m.v.)
  • Medier baseret på skrift benytter skriftlige virkemidler (aviser, hjemmesider, blogs m.v.)
  • Medier baseret på billeder benytter visuelle virkemi
...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind