Filmiske virkemidler

Klipperytme, perspektiv og kameraføring dramatiserer modsætningen mellem menneske og natur

Når vi skal analysere brugen af filmiske virkemidler i DR-dokumentaren Alene i vildmarken, er brugen af kamera og klipning et godt sted at starte. Programmet handler om at overleve længst muligt alene i den norske vildmark, og den kamp fornemmer vi lige fra starten ud fra de filmiske virkemidler.

Klipperytmen er generelt hurtig hele uddraget igennem, hvilket er med til at fremstille kampen mod naturen dramatisk. Rytmen er især hektisk i introsekvensen, der løber fra uddragets start, og til logoet toner frem på skærmen, hvor selve afsnittet begynder. 

Helt konkret gør programmet brug af montageklipning (00:14-01:49), hvor vi ser en længere sekvens af klip fra forskellige situationer sat sammen. Fx ser vi både deltagerne blive fløjet ud i vildmarken, den barske, norske natur og nærbilleder af de enkelte deltageres ansigter, der er præget af gråd eller andet ubehag. 

Montageklipningen har to funktioner: Vi får lynhurtigt et indtryk af, hvad programmet går ud på, og programmet får ridset en klar modsætning mellem menneske og natur op.

Ud over normalperspektiv gør uddraget brug af fugle- og frøperspektiv. Fugleperspektivet anvendes til at vise, hvor stor og øde vildmarken er (00:32-00:34). Det her er ægte vild natur, som er meget langt fra de pæne parker og hyggelige haver, som nok er den type natur, de fleste danskere er mest i berøring med. På den måde fremstilles naturen som et både ensomt og farligt sted for mennesket. 

Frøperspektivet viser flere gange en helikopter, der ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind