I denne opgavehjælp hjælper vi dig med at skrive en analyserende artikel om menneskets forhold til naturen med udgangspunkt i DR-dokumentaren Alene i vildmarken og Adam Oehlenschlägers digt “Morgen-Vandring”. Opgaven stammer fra skriftlig eksamen i Dansk A på HF den 4. juni 2020.
Den analyserende artikel går ud på at lave en sammenlignende analyse og fortolkning af de to tekster med fokus på, hvordan teksterne viser menneskets forhold til naturen. I dit arbejde med Alene i vildmarken skal du særligt fokusere på brugen af filmiske virkemidler, mens du i “Morgen-Vandring” særligt skal fokusere på ordvalg og billedsprog.
Udover analysen indeholder opgavehjælpen et detaljeret resumé af begge tekster, så du kan tjekke, om du har forstået dem rigtigt. Vi forklarer dig desuden, hvordan du overholder alle opgaveformuleringens krav.
Uddrag
Herunder kan du læse et uddrag af vores opgavehjælp:
Man kunne tro, at lydsiden i et program om at sidde alene ude i en skov i månedsvis primært ville byde på fuglefløjt og plasken af vand. Men Alene i vildmarken tilsætter bevidst en lang række virkemidler, hvoraf flere af fiktionskoder, så lydsiden får en klar funktion, nemlig at fremstille personernes kamp mod naturen som højdramatisk. Her leder navnlig underlægningsmusikken tanken hen på fiktion, fx action-film.
Rent visuelt er skærmgrafikken med til at understrege kampmotivet. Fx løber tælleren, der optæller dagene i vildmarken, hurtigere og hurtigere, så konkurrenceelementet understreges. Programmets titel består også af en sammenstilling af to ord, som de færreste af os nok har lyst til at høre i samme sætning: “vildmarken” og “alene”.
Bemærk også, hvordan tv-programmet italesættes som noget videnskabeligt og dermed seriøst i form af ordet “eksperimentet” (02:04-02:06). Serien ønsker altså ikke at blive affærdiget som et underholdningsprogram.