Medialisering

Hvad er medialisering?

Medialisering er et begreb for, at samfundet gradvis underlægges mediernes logik. Med mediernes logik menes der mediernes opfattelse af, hvad der er en nyhed og deres måde at dække nyheder. Eksempelvis er nyhedskriterierne et aspekt af mediernes logik. Kriterierne bruges til at afgøre, hvad der er en nyhed. Et andet aspekt af mediernes logik er, at medierne har en tendens til at foretrække korte indslag i nyhederne. 

Når samfundet underlægges mediernes logik, så betyder det, at aktører, der ønsker at få mediedækning, vil tilpasse deres budskaber efter medierne for at øge sandsynligheden for, at medierne vil dække deres budskab. Det betyder ikke, at medierne bestemmer, hvad budskabet består af, blot at de har indflydelse på formen og hvad der dækkes.

Medialiseringens kendetegn

I Samfundsfag er vi især interesserede i, hvordan medialiseringen påvirker politik og den politiske kommunikation. Medialiseringen har fem klare kendetegn, der påvirker den politiske kommunikation:

Medierne forenkler

Medierne foretrækker budskaber, der kan leveres kort og som er lette at forstå. Dette kendetegn kan ses i politiske debatter, hvor politikerne ofte bliver bedt om at redegøre for deres holdning i én sætning eller på ét minut. Forenklingen kommer også i spil, når medierne laver såkaldte explainers af komplekse problemstillinger. Fordelen ved forenklingen er, at nyhederne bliver lettere at forstå for modtagerne, men omvendt fører det til en favorisering af politikere, der er gode til ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind