Effektteorier

Effektteorier er teorier, der prøver at forklare, hvilken effekt medierne har på os og i hvilket omfang vi påvirkes af medierne. Nedenfor gennemgår vi en række effektteorier:

...

Kanyleteori

Kanyleteorien mener, at medierne har en enorm påvirkning på modtageren. Ligesom en læge sprøjter en vaccine direkte ind i ens arm med en kanyle, så påvirkes vi direkte af de budskaber vi ser i medierne. Ifølge teorien overtager vi de budskaber vi ser i medierne. Det vil altså sige, at modtageren ingen kritisk sans har og derfor er forsvarsløs overfor mediernes indflydelse. Det betyder også, at medierne er i stand til at ændre folks holdninger.

Teorien er fra 1920’erne og er udviklet  i USA som en reaktion på voldel…

...

To-trins-hypotesen

I to-trins-hypotesen foregår mediernes påvirkning gennem et mellemled. Dette mellemled kaldes en opinionsleder. En opinionsleder er en meningsdanner, der har stor viden indenfor et emne. Det vil typisk være en person med et stort medieforbrug, som er velorienteret og som udgør en form for autoritet. En opinionsleder kunne f.eks. være e…

...

Referencemodellen

Ifølge referencemodellen påvirker medierne os indirekte ved, at vi diskuterer og fortolker mediernes budskaber i vores referencegrupper. En referencegruppe kan f.eks. være ens vennegruppe eller ens familie. Eftersom forskellige vennegrupper og familier har forskellige værdier og…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind