Opgave 4

Diskuter følgende tre udsagn. Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag med mellemrum.

Du skal diskutere tre udsagn. I det følgende gennemgår vi de forskellige argumenter du kan bruge.

Udsagn a. Matas er i snæver konkurrence med Normal

Snæver konkurrence er, når to produkter dækker de samme behov og forbrugeren derfor opfatter de to produkter som alternativer til hinanden. 

Argumentet for, at Matas og Normal er i snæver konkurrence er, at de to kæder begge har varer inden for sundhed, helse og personlig pleje (bilag 8). Hvis man har behov for en ansigtscreme kan man altså både gå i Matas og Normal. Konkurrencen mellem Normal og Matas er altså både på behovsniveau og på produktkategorier, jf. skydeskivemodellen. I nogle tilfælde vil de to kæder sandsynligvis også have nøjagtig de samme produkter. Det taler klart for, at de er i snæver konkurrence, da det for kunden bliver ligegyldigt om man går i Matas eller Normal, hvis man kan få de samme produkter. Og eftersom Normal er en discountkæde, så vil kunden sandsynligvis vælge at gå i Normal, da produktet t...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind