Opgave 3

Analyser Matas’ anvendelse af promotionparameteren. Inddrag kampagnen ”Skønnere sammen”.

Promotionparameteren er af en af de fire p’er i marketing mixet. Promotion er de aktiviteter virksomheden benytter i sin kommunikation til markedet. Matas har promotion via forskellige salgskanaler (bilag 3-7) i et forsøg på at skabe den fulde købsoplevelse (bilag 10). Man kan derfor snakke om, at deres promotion er omnichannel eller cross channel.

Når man skal analysere promotionparameteren vil man typisk komme ind på faglige begreber såsom promotionstrategi og promotionformer. Vi vil inddrage de relevante begreber nedenfor, når vi gennemgår Matas’ promotion på tværs af salgskanaler. 

Tilbudsavis

Matas har både en online tilbudsavis og en fysisk tilbudsavis, der er husstandsomdelt. Tilbudsavisers promotionsform er en form for reklame, hvor reklamemidlet er tryksager. Reklamemediet er selve tilbudsavisen. Man kan også argumentere for, at promotionformen er direct marketing, da det er en direkte henvendelse til forbrugeren. Det kan især ses i forhold til den digitale tilbudsavis, der retter sig mod den enkelte kunde (bilag 6). Vi ved fra bilag 12, at personaliseret markedsføring er en forventning hos kunderne.

Tilbudsaviser kan ses som et led i en push-strategi, fordi Matas forsøger at skubbe sit budskab og produkter ud til forbrugeren. 

Online marketing

Matas’ online marketing har især fokus på owned media, da det hovedsageligt er deres egen hjemmeside de bruger til promotion. 

På hjemmesiden har virksomheden eksempelvis Matas LIVE (bilag 3), hvor Matas’ medarbejdere går i dybden med et emne på livevideo, der kan inspirere deres kunder. Kunderne kan, mens de ser Matas LIVE, købe de produkter, der bliver fremvist. Matas LIVE kan både ses s...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind