Opgave 2

Analyser købsbeslutningsprocessen ved køb af personlige plejeprodukter for en selvvalgt målgruppe. Besvarelsen må maksimalt fylde 4.800 anslag med mellemrum.

I opgaveformuleringen bliver du bedt om at analysere købsbeslutningsprocessen for en selvvalgt målgruppe. Når du skal vælge en målgruppe er det oplagt, at du bruger bilag 9, der viser statistik om fem forskellige målgruppers e-handel. Vi har valgt at tage udgangspunkt i de unge. Det vil sige personer mellem 18 og 25 år.

Opgaveformuleringen fortæller ikke om vi skal analysere købsbeslutningsprocessen ved fysisk handel eller e- handel. Bilag 9 giver os viden om unges e-handel og figur 3 fortæller os, at 15 % af unge køber personlige plejeprodukter på internettet. Bilaget lægger dermed op til, at vi skal kigge på e-handel. Omvendt må størstedelen af unge købe deres plejeprodukter i fysiske butikker, hvis det kun er 15 %, der køber dem på internettet. Vi har derfor valgt at analysere både fysisk handel og e-handel.

Der findes forskellige modeller man kan bruge til at analysere købsadfærd. Det er vigtigt, at du tager et valg om, hvilken model du vil bruge, da du ikke har tid eller anslag til at bruge alle modeller. Vi tager udgangspunkt i de fem faser i købsbeslutningsprocessen: 

  1. Problemerkendelse
  2. Informationssøgning
  3. Vurdering af alternativer
  4. Købsbeslutning
  5. Efterkøbsevaluering.

Vi får at vide i opgaveformuleringen, at købet vi skal analysere er køb af personlige plejeprodukter. Vi har valgt at bruge en ansigtscreme som eksempel. 

Købsbeslutningsprocessen 

Der er et stort overlap i købsbeslutningsprocessen for e-handel og fysisk handel. Medmindre vi specifikt skriver e-handel eller fysisk handel, så gælder pointerne for begge købsbeslutningsprocesser.

Problemerkendelse

En købsproces starter med, at kunden erkender, at vedkommende har et udækket behov. Erkendelsen kan komme på flere måder for målgruppen. I den fysiske købsproces kan det være, at den unge er ude og shoppe med sine venner og går forbi en Matas, hvilket minder den unge om, at hun mangler ansigtscreme. Det kan være...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind