Argumentation og appelformer
Her kan du få inspiration til at analysere argumentationen i ”Lyserød er det nye sort”. Vi tager udgangspunkt i appelformerne etos, logos og patos. Appeller til etos, logos og patos virker overbevisende på modtagerne. Derfor kan man karakterisere argumentationen i teksten ved at analysere appelformerne.
Etos - opbygges tillid til Price
Modtagerne af artiklen får tillid til Price af flere forskellige årsager. Når de har tillid til afsenderen, er de mere tilbøjelige til at være enige med ham.
Viden om fodboldhistorien giver Price autoritet
Price viser i artiklen, at han har en stor viden om fodboldens og fodboldstøvlens historie. Dette gør, at han virker troværdig, når han skriver om emnet.
Den ikoniske ”Copa Mundial”-støvle med dens rene sorte udtryk og de klassiske tre hvide striber blev lanceret op til VM i Spanien i 1982, hvor langt størstedelen af de deltagende [...] besnærede verden med deres magiske driblinger og mål i netop denne sko.
I citatet viser han, at han har viden om støvlebrugen ved VM i 1982. Det giver læseren tillid til ham. Han virker som en, der ved, hvad han taler om.
Inddragelse af Kent Nielsen og Ray Wilkins opbygger tillid
Kent Nielsen er en autoritet på fodboldområdet, bl.a. fordi han er træner og var med til at vinde EM-guld til Danmark i 1992. Denne autoritet låner Price i artiklen.
OB-træner Kent Nielsen, landsholdsspiller for Danmark under den gyldne ’92-generation, har tidligere udtalt, at »farvede fodboldstøvler er for fotomodeller« [...]
Price henviser til Kent Nielsen, som kan opfattes som en ekspert på området. Kent Nielsen har kritiseret farvede fodboldstøvler, ligesom Price gør det. Det, at Kent Nielsen er enig med Price, gør, at Prices troværdighed øges.
Han inddrager også et citat af assistenttræneren i fodboldklubben Aston Villa, Ray ...