Analyse

Har finder du hjælp og inspiration til analyse af  Philip Prices aviskronik, ”Lyserød er det nye sort”. Vi fokuserer på tekstens argumentation, retorik og sproglige virkemidler. 

I teksten spiller appel til etos og logos en vigtig rolle, mens appel til patos fylder mindre. Philip Price taler til modtagernes fornuft med tal, årsagssammenhænge og sprogbrug, der lægger op til at bruge fornuften. Han styrker sin etos ved blandt andet at låne troværdighed fra kendte fodboldpersonligheder som Kent Nielsen og Ray Wilkins. Desuden er argumentationen præget af, at han skaber indlevelse og gendriver mulige modargumenter.

På de næste sider gå vi i dybden med tekstens argumentationsformer.

Sådan kan du bruge analysehjælpen

Du kan bruge analysehjælpen som inspiration til analyse af teksten ”Lyserød er det nye sort”. Læs webbogen igennem, og luk den derefter ned. Lav så dine egne analyser med ideerne fra analysehjælpen i baghovedet.

På den måde får du skrevet en god opgave, som er dit selvstændige arbejde. Hvis du løber tør for idéer i arbejdet med teksten, kan du selvfølgelig bare åbne analysehjælpen igen og få ny inspiration.

Arbejdsspørgsmål

Her kan du få hjælp til at komme godt fra start med din analyse af ”Lyserød er det nye sort”. Det er vigtigt at øve sig i at analysere, og det kan du bruge arbejdsspørgsmålene til. På de næste sider kan du så finde mulige svar på spørgsmålene.

Argumentation og appelformer

Hvordan taler Philip Price til modtagernes fornuft i teksten? Se fx på brugen af tal, undersøgelser og årsagsargumenter.

Hvad er effekten af, at Price inddrager Ray Wilkins og Kent Nielsen?

Price inddrager eksempler på, hvordan de forskellige stø...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind