Målgruppe og opbygning

Her tager vi fat på, hvad målgruppen for kronikken er, og hvordan målgruppen tiltales. Vi kommer også ind på, hvordan du kan analysere opbygningen af tekste…

...

Målgruppen kan aflæses ud fra mediet og emnet

Kronikken, ”Livet kan ikke genbruges”, er udgivet i dagbladet Politiken. Det er et medie, som er meget politisk engageret. Læserne ligger typisk lidt til venstre for midten i dansk politik og stemmer på partier som Radikale Venstre, Socialdemokratiet og SF. Mange af læserne er interesserede i emner som samfund, miljø, økonomi, globalisering og etik.

Rikke Henriksens kronik er meget samfundskritisk. Målgruppen for kronikken kan særligt være dem blandt Politikens …

...

Direkte henvendelse – opfordrer målgruppen til at gøre noget

Skribenten taler direkte til modtagerne mod slutningen af kronikken. Her bruger hun ”du” i stedet for ”vi” og stiller spørgsmål til læserne:

HVORFOR DRØMMER du om flere penge? For at få dækket dine behov eller for at kunne købe undværlige ting? Har du tænkt over, om du egentlig hellere ville arbejde mindre…

...

Bygget op efter AIDA-modellen

Hele kronikken kan analyseres efter AIDA-modellen, som handler om, hvordan en målgruppe tiltales. AIDA står for: Attention (opmærksomhed) – Interest (interesse) – Desire (ønske) – Action (handling).

I ”Livet kan ikke genbruges” skabes der attention ved hjælp af rubrikken og manchetten,…

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind