Listen Mr Oxford don

I denne study guide kan du få hjælp til at analysere digtet “Listen Mr Oxford don” af John Agard, som findes i antologien Worlds of English (s. 69-70). Du kan også finde et summary af digtet og idéer til fortolkning og perspektivering. 

Præsentation af digtet

Titel: “Listen Mr Oxford don” (1985)
Forfatter: John Agard

John Agard (f. 1949) er en forfatter og digter, som er født i Britisk Guyana. I 1977 emigrerede Agard to Storbritannien. Hans værker har ofte fokus på livet som immigrant og mødet mellem britisk kultur og hans egen caribiske kultur. 

Agards digt “Listen Mr Oxford don” har især fokus på den diskrimination, som immigranter møder på grund af deres sprog. Du kan lytte til Agards oplæsning af digtet her.

Uddrag

Nedenfor kan du læse et kort uddrag fra vores study guide til digtet:

Symbols

The first symbol of the poem can be found in the title. “Mr Oxford don”. The poem is adressed to an imaginary professor at Oxford University – who is implicitly white, well-spoken, and highly educated. He, therefore, becomes a symbol of all white, well-educated English people who look down on immigrants because of their identity and because of the way they use language.

In the lines “Dem accuse me of assault/on de Oxford dictionary” (p. 69, ll. 27-28), the author uses the Oxford dictionary as a symbol of the importance that English people place on the English language being used “correctly”, like in the dictionary. In this sense, the English language itself becomes a symbol of British culture. For this reason, some English people might look down on immigrants who speak in dialect. The speaker also suggests that some Englishmen have nationalist views and see immigrants as a threat because their culture and their way of speaking might affect British culture.

 

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Listen Mr Oxford don

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.