Pinsebevægelsen

Hvad er pinsebevægelsen?

Pinsebevægelsen er en verdensomspændende kristen vækkelsesbevægelse, der opstod i USA i starten af 1900-tallet.  Pinsebevægelsen lægger stor vægt på en bibeltro kristen lære og på Helligåndens virke. Pinsebevægelsen har derfor fået navn efter pinsen, fordi det var her, Helligånden kom til disciplene. I pinsebevægelsen er man særligt opmærksom på nådegaver, det vil sige de gaver som helligånden giver til den enkelte og til menigheden for at styrke troen og menigheden. Eksempler på nådegaver er tungetale, helbredelse og profeti. Fordi pinsebevægelsen lægger så meget vægt på nådegaver har den også fået betegnelsen karismatisk, ud fra det græske ord charisma, som netop betyder gave. Der findes dog også kirkesamfund uden for pinsebevægelsen, som også er karismatiske.

Pinsebevægelsen i Danmark

Pinsekirkerne og Apostolsk Kirke er de to primære repræsentanter for pinsebevægelsen i Danmark. Pinsebevægelsen er en af de konservative kristne bevægelser i Danmark. Pinsebevægelsen forsøger at lægge sig tæt op ad Bibelens udsagn, hvilket blandt andet indebærer en afvisning af megen moderne seksualmoral – man anerkender således ikke homoseksualitet, parforhold uden for ægteskabet, fri abort osv. 

I pinsebevægelsen er bøn om he...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind