Krænkende sprogbrug

I denne opgavehjælp hjælper vi dig med at skrive din debatterende artikel om krænkende sprogbrug. Opgavehjælpen er til opgave 4 fra skriftlig eksamen i Dansk A på HF den 1. december 2020.

Vi gennemgår opgaveformuleringen og viser, hvad der er vigtigt at lægge mærke til. Vi hjælper dig med at undersøge teksterne i opgavesættet, så du forstår, hvad de grundlæggende drejer sig om, og hvad deres synspunkter er. Derudover får du gode ideer til, hvordan du kan diskutere og debattere emnet på en nuanceret måde, som leder frem mod et skarpt hovedsynspunkt.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra opgavehjælpen:

Man bør undlade at bruge sprog, der krænker andre

I den debatterende del af din opgave kan du også have det hovedsynspunkt, at man bør undlade at bruge sprog, der krænker andre. 

For at understøtte dit hovedsynspunkt kan du inddrage debatten om Kæmpe Eskimo-isen som eksempel. Debatten er opstået, fordi en række grønlandske debattører har gjort opmærksom på, at ordet ’eskimo’ er nedsættende. En række producenter af is med ’eskimo’ i navnet lyttede til kritikken og ændrede navnet (Frisko har f.eks. ændret navnet til Solbær Stang). Eksemplet er udtryk for en voksende forståelse for, at man bør undlade krænkende sprogbrug. 

Som videre argumentation for dit hovedsynspunkt kan du pege på, at krænkende sprogbrug er med til at opretholde fordomme og undertrykkelse. Ordet ’eskimo’ var eksempelvis kolonimagternes betegnelse for den oprindelige befolkning i bl.a. Grønland. Derfor er ordet forbundet med kolonimagternes fordomme og undertrykkelse. Hvis man bliver ved med at bruge ordet, så er man også med til at videreføre det racistiske og undertrykkende syn på grønlændere, som det er udtryk for. Derfor bør man undgå at bruge ord, der krænker andre. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Krænkende sprogbrug

[1]
Bedømmelser
  • 19-11-2021