Filmiske virkemidler

Kameraføring og klipning giver liv

Dokumentarfilmen Gasolin er på billedsiden en mosaik af interviewscener, meget forskelligartede filmklip med og uden Gasolin’ fra forskellige steder og tidspunkter, gamle fotografier samt klip fra spillefilmen Odysseus med Kirk Douglas. Det er karakteristisk, at der er en forholdsvis hurtig klipperytme, så klippene typisk ikke varer mere end nogle sekunder. Det betyder, at der hele tiden sker noget nyt.

En del af klippene består af interview, gamle fotografier og optagelser af steder. Fotografier er helt statiske, selvom det statiske her er opblødt lidt ved at panorere kameraet hen over dem. Interview er også temmelig statisk, fordi vi bare ser på en enkelt person, der taler. I Gasolin er der valgt nærbillede det meste af tiden, hvor vi kun ser den interviewedes hoved, i nogle klip også skuldrene. Det betyder, at der ikke er meget bevægelse ud over mimikken. Optagelser af steder er fx klippene fra Kim Larsens barndomskvarter på Mågevej i Københavns Nordvest-kvarter. Her ser vi ikke mennesker, men bygninger, som også er statiske.

De statiske afsnit bliver gjort mere dynamiske gennem kameraføringen. Kameraet panorerer og zoomer jævnligt i disse sekvenser, så der kommer en form for bevægelse i scener, der grundlæggende er statiske. Derudover lægges statiske og dynamiske klip indimellem ind over hinanden, så vi fx ser et filmklip bag Kim Larsens skulder eller et gammelt fotografi af Kim Larsen hen over et klip.

Virkning

Kameraføringen og klipningen betyder, at der hele tiden sker no...

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind