Kidfluencers
I denne study guide kan du få hjælp til at arbejde med emnet kid influencers, som indgik i en skriftlig eksamen i Engelsk A på HHX den 4. december 2019.
Eksamensspørgsmål
Præsentation af emnet
Kid influencers er en betegnelse for de børn, som fungerer som influencers. Influencer-fænomenet betyder, at virksomheder får 'almindelige' mennesker til at anbefale deres produkter via. sociale medier – og kid influencers er så den undergruppe af influencers, som er børn, der markedsfører produkter til andre børn.
I det vedlagte materiale bliver der præsenteret en række forskellige synspunkter på kid influencer-fænomenent.
Kilderne peger blandt andet på, at markedet for kid influencers mangler ordentlig lovgivning, hvilket skaber bekymring for, at børnene bliver presset til at udføre arbejdet og udnyttet af både deres managers (som ofte er deres forældre) og de firmaer, som tjener penge på dem. Derudover er der stigende bekymring for de langsigtede psykologiske effekter, som det kan have på børn, hvis store dele af deres liv rutinemæssigt bliver udstillet for omverdenen via. de sociale medier Dertil kommer de generelle problemstillinger forbundet med influencer-fænomenet – fx skjult reklame – men også her kan de være særligt slemme ved markedsføring til børn, som kan have svært ved at gennemskue, hvornår noget indhold faktisk er reklamer.
Kilderne kommer dog ogå ind på potentielle positive aspekter ved kid influencer-fænomenet, især gennem interviews med børnene og deres forældre, som virker godt tilfredse med deres livsstil og fortæller om nogle af de fordele, som de oplever.