Skræmmekampagner virker ikke på unge rygere: Vi føler os udødelige

På de følgende sider giver vi dig hjælp og inspiration til at arbejde med artiklen “Skræmmekampagner virker ikke på unge rygere: Vi føler os udødelige” (tekst 5a).

Vi giver først et resumé og ordforklaringer til artiklen, som hjælper dig med forståelsen. Derefter går vi i dybden med, hvordan du kan bruge artiklen i en reflekterende artikel om kampagners muligheder og begrænsninger. Vi ser på synspunkter og pointer i teksten, som du kan bruge som springbræt til at reflektere over emnet. 

Det er vigtigt, at du bruger opgavens emne som fokus, når du arbejder med artiklen. Det vil sige, at du relaterer det, du læser, til emnet om kampagners muligheder og begrænsninger. Artiklen handler mest om unges forhold til rygning, men det må ikke være det eneste fokus i din opgave. Derfor skal du overveje, hvordan synspunkter og pointer i artiklen kan bruges til at reflektere over kampagners muligheder og begrænsninger. Dette får du meget mere hjælp til på siden om synspunkter til refleksion og undersøgelse.

Kampagner målrettet unge?

Du kan overveje, hvilke muligheder der kan være for at målrette en rygekampagne mod unge. Hvad skal der til for at nå dem? Ville det fungere at målrette advarslerne mod unge? Det kunne man fx gøre ved at fokusere på nogle negative effekter ved rygning her og nu: At det giver gule tænder og dårlig ånde, eksempelvis.

Eller man kunne være mere offensiv og appellere direkte til unge ved at ...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind