Arbejdsspørgsmål
Indhold
Arbejdsspørgsmål til “Skræmmekampagner virker ikke på unge rygere” (tekst 5a)
- Hvorfor virker advarsler og skræmmekampagner mod rygning ikke på unge, ifølge artiklen? Hvorfor føler de unge ikke, at de kan forholde sig til kampagnerne? Hvilke begrænsninger har kampagnerne i forhold til at nå de unge?
- Hvilke årsager nævner de unge til, at de er begyndt at ryge, og at de stadigvæk ryger? Og hvilke ting kan motivere dem til at stoppe?
- Hvordan kunne man udnytte disse årsager og motivationer i en rygekampagne, målrettet mod de unge? Ville det fx være muligt at forholde sig til de unges fællesskaber om rygning i en kampagne? Hvad ville være gode muligheder og effektive virkemidler i en kampagne til unge?
- Hvor ligger ansvaret for, at folk ryger, ifølge de unge studerende i artiklen? I hvor høj gra…