Kampagnefilm og værdier

I denne opgavehjælp får du hjælp til at skrive en analyserende artikel om kampagnefilm og værdier. Opgaven kommer fra Eksamensgenrerne dansk stx af Nicolai Rekve Eriksen m.fl. Opgaven tager afsæt i to kampagnefilm fra organisationen Landbrug & Fødevarer. 

Først ser vi  på kampagnefilmen “Der er et yndigt land” fra 2011. Dernæst ser vi på kampagnefilmen “Klimaneutral 2050” fra 2019. I din analyserende artikel skal du analysere, fortolke og sammenligne de to film. Du skal også vurdere, hvorfor de er forskellige i deres form og indhold. Alt dette giver vi dig hjælp til.

Udover analyse og fortolkning indeholder vores opgavehjælp et kort resumé af hver film. Vi hjælper dig også med at forstå opgaveformuleringen og finde en vinkel på din artikel. Til sidst får du hjælp til at skrive sammenligning og vurdering.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra opgavehjælpen:

Kompositionen af filmen følger døgnets tid

Kampagnefilmen “Der er et yndigt land” begynder kort før daggry, hvor vi høstmaskiner i arbejde på en mark. Derefter vågner en lille dreng ved det første sollys, og efterhånden som filmen skrider frem, bliver det mere og mere lyst. Mens filmens billeder endnu er i morgenlys, vises mørkere billeder af en urolig omverden. Her ser vi blandt andet en urolig scene fra børsen i Wall Street, en kinesisk storby og en olieboreplatform. 

Midtvejs i filmen (00:30) ser vi, hvordan solen er stået op over en mark, og vi blændes næsten af det gyldne lys. Derefter ser vi billeder i dagslys, nogle af dem dog er overskyede eller optaget indendørs, så lyset ikke er helt så skarpt.

Fordi billederne fra Danmark følger solopgangens lys, skabes der en forbindelse mellem dem, trods det at de viser forskellige ting. Det gør, at vi kan koble billederne af fx en løbende pige i en have med en landmand i sin traktor, fordi de sker på samme tid af døgnet. Samtidigt skabes der kontrast til de mørke billeder af omverdenen uden for Danmark.

Teksten herover er kun et uddrag. Køb medlemskab for at læse den fulde tekst.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Kampagnefilm og værdier

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.