Influenceres ansvar

I vores podcast får du hjælp til at skrive en debatterende artikel om influenceres ansvar. Opgaven indgik ved skriftlig eksamen I Dansk A på HF 20. maj 2021. 

Opgaveformuleringen så således ud:

Skriv en debatterende artikel, hvor du med udgangspunkt i konkrete eksempler undersøger og diskuterer influenceres ansvar for den målgruppe, de henvender sig til.

I din artikel skal du inddrage Dannelsen af unges normer og værdier skal ikke varetages af ansvarsløse influencere (tekst 4a), Fie Laursen reklamerer for sugardating (tekst 4b) og Jeg samler 60 kg plastik på 1 time (tekst 4c)

I din undersøgelse skal du anvende relevante tekstnedslag og særligt fokusere på:

  • at diskutere influenceres ansvar for dannelsen af unges normer og værdier ved at inddrage Dannelsen af unges normer og værdier skal ikke varetages af ansvarsløse influencere (tekst 4a) og Fie Laursen reklamerer for sugardating (tekst 4b)
  • at underbygge din egen argumentation med konkrete eksempler, hvor du kan inddrage Jeg samler 60 kg plastik på 1 time (tekst 4c)
  • at præsentere emnet gennem en fokuseret indledning og diskussion og forsøge at overbevise din læser gennem en stærk og velgennemtænkt argumentation med en afslutning, der markerer dit synspunkt

Med podcasten får du en god start på din debatterende artikel. Vi ser på relevante synspunkter fra teksterne og mulige punkter til diskussionen. Derefter giver vi nogle bud på synspunkter, som du kan debattere og argumentere for. 

Hvis du vil have mere hjælp, kan du kaste et blik på vores vejledning:

Debatterende artikel

Få hjælp til at skrive en debatterende artikel i Dansk. Vi fortæller, hvordan du skal forberede og bygge din artikel op. Med Studienets trin-for-trin vejledning vil du få hjælp i alle faser af arbejdet. Debatterende artikel er en genre, som altid er med i eksamensopgaverne på HF og STX.

Uddrag

Her kan du læse et uddrag fra vores podcast:

Det er en interessant kilde at bruge, fordi den kan nuancere både diskussionen og debatten. Den kan både bruges til at sige, at der findes gode influencere, som kan give positive normer og værdier videre til den unge målgruppe. Men man kan også bruge den til at sige: se lige, hvor påvirkede vi bliver af influencerne. Se lige, hvordan de prøver aktivt at påvirke os. 

Det er jo nok svært at komme uden om, at der sker en påvirkning. Ellers ville virksomhederne jo ikke betale dem for at sælge deres produkter. Vi så også under Coronanedlukningerne at influencere blev mobiliseret af sundhedsmyndighederne og regeringen til at sprede buskabet om at holde social afstand, spritte af og alle de her ting. 

Ja, med udgangspunkt i det kan man formulere et synspunkt i debatten om, at influencere bare skal have lov at influence. De skal have frie tøjler. De skal have lov til at lægge hvad som helst op, hvis bare det er inden for lovens rammer. Så kan de jo reklamere for plastickirurgi, men kan også vise unge mennesker, at det er positivt at samle plastic op, når man er ude at rejse, eller man skal blive vaccineret mod Corona. 

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind

Influenceres ansvar

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.