A Journey | Analysehjælp

Guldprodukter er udarbejdet af redaktionen på Studienet.dk
  • STX 3.g
  • Engelsk A
  • 12
  • 21
  • 7542
  • PDF

Novelleanalyse: A Journey | Analysehjælp

Få hjælp med at skrive dit essay om "A Journey" med Studienets study guide.

Denne analysehjælp hjælper dig med sikkerhed igennem Delprøve 2 i eksamenssættet fra maj 2009 i Engelsk. Her skal du i delopgave A skrive et essay, hvor du analyserer og fortolker Colm Toibins novelle. Du skal derudover også perspektivere via en diskussion, hvor du inddrager to af de andre opgivne materialer. I delopgave B skal du skrive et essay, som giver eksempler på flashbacks i novellen "A Journey" og kommenterer på deres brug.

Vores vejledning til novellen og de andre fem perspektiverende tekster/billeder giver dig en indsamling af alle de situationer, elementer, citater og temaer, det kunne være relevant at komme ind på i en analyse og fortolkning af teksterne.

Opgaveformulering

  • A. Write an essay (700-900 words) in which you analyse and interpret Colm Toibin's short story "A Journey". To put your interpretation into perspective, your essay must include a discussion of at least two of the other items listed below. One of these must be a text.
  • B. A flashback is a scene in a text that shows something that happened earlier in time than the main story. Write a short essay (200-300 words) in which you give examples of flashbacks in the short story "A Journey" and comment on their use.
  • Indhold

    Resumé af “a journey” 3
    1. Analyse og fortolkning 5
    Narrator/point of view (fortæller og synsvinkel) 5
    Characterization (personkarakteristik af mary) 5
    Setting and time (miljø og tid) 10
    Title and ending (titel og slutning) 11
    Metaforer 13
    Themes (temaer) 14
    Message (budskab) 14
    2. Perspectival texts (perspektiverende tekster) 15
    B-opgaven: flashback 20

    Uddrag

    Resumé af “A journey”
    I novellen har Mary netop hentet sin søn David, der har været indlagt på grund af en depression. Køreturen hjemad bringer Mary tilbage i erindrin- gerne. Hun tænker på dengang, David som femårig spurgte indtil, om alle dør, og hvad der sker, når man dør. Hun tænker på, at hun og hendes mand havde været gift i tyve år uden at være i stand til at få børn og, at hun var bange for at blive mor, da det endelig lykkedes dem. Dog bragte det ikke den store omvæltning, hun havde regnet med, da deres nabo Mrs Redmond hjalp dem med at passe ham. Mary prøver at huske, hvornår David begyndte at blive tilbagetrukken, men kan ikke finde ud af det. Han nægter at sætte sig ved siden af hende på forsædet i bilen, selvom hun gør mange stop undervejs, hvor hun beder ham om det. Hun fortæller David, at hans far Seamus er alvorligt syg, men han synes ikke at høre efter. Da de endelig når hjem, spørger David imidlertid ind til ham. Det ender dog med, at han bare går med Mrs Redmond ud i køkkenet, mens Mary selv går ind til sin mand. Det sidste hun tænker, mens hun ser sig selv i spejlet er, at hvis hun skal overleve, bliver nødt til at være mere selvoptaget i fremtiden...

    1. Analyse og fortolkning
    Narrator/point of view (Fortæller og synsvinkel)
    Fortæller
    Historien er fortalt af en tredjeperson begrænset fortæller (a third person limited narrator).
    Synsvinkel
    Synsvinklens er Marys. Læseren følger hendes syn på tingenes tilstand og ser begivenhederne fra hendes perspektiv.
    Stream of consciousness-teknik
    Novellen er fortalt ud fra Marys synsvinkel og består af hendes tanker og observationer. Tanker bliver skildret, som de opstår hos Mary og novellen bliver som én lang associerende tankestrøm. Denne teknik kaldes Stream of consciousness.
    Characterization (Personkarakteristik af Mary)
    Mary er usikker på sig selv
    Mary viser flere gange, at hun er usikker på sig selv og den situation, hun er i. Hun frygtede for at blive mor, og efter David har fået en depression, vil hun bekræftes i, at hun har gjort det eneste rigtige for ham.
    Mary frygtede for at blive mor
    Selvom Mary og hendes mand havde ønsket at få børn længe, bliver hun bange, da det endelig lykkes. Hun er bange for, at de måske er for gamle og for etablerede i deres faste vaner til at kunne opdrage et barn un tænker på, at de plejede at være frie, men nu ikke længere kan være det:
    ”At first she could hardly believe it and then was frightened; she asked herself why it had happened then and not years before but she could find no explanation. She felt that perhaps they would be too old and set in their ways to bring up a child. They were used to being free” (p. 2, ll. 10-13).
    Der sker ikke store forandringer
    Mary frygter for, at hendes søn vil bringe store forandringer i hendes og hendes mands liv, men der sker ikke de store forandringer. Seamus og hun har den samme frihed til at gå ud om aftenen, som de havde før, de fik David, fordi deres nabo Mrs Redmond er villig til at tage over, når ægteparret skal noget:
    ”Yet David did not really make the great change in their lives that she expected. Mrs Redmond, who lived in a nearby cottage and whose husband died just after David was born, came in every day to help her and babysat at night if they wanted to go out” (P. 2, ll. 13-16).
    Skyldspørgsmålet
    Mary spørger sig selv, om hun og hendes mand er skyldige i det, der er sket med David:
    ”Were they to blame, she and Seamus, and in what way, for the fact that their twenty-year-old son whom she was driving home from hospital had spent the last seven months there suffering from silence, as she called it; the doctors called it depression” (p. 2, ll. 30- 33).
    Mary vil gerne bekræftes
    Mary vil gerne bekræftes i, at Davids ophold på hospitalet var det bedste for ham på det tidspunkt. Hun vil have, han skal give hende ret i, at der ikke var andet, de kunne have gjort for at hjælpe ham. At Mary har brug for denne bekræftelse viser, at hun er usikker på, om der virkelig var andre og bedre ting, hun og hendes mand kunne have gjort for at sørge for deres søn:
    ”But it was the best thing at the time, wasn't it? I mean, there wasn't anything else we could have done.” (p. 4, ll. 100-101).
    David blev mut og tilbagetrukket
    David gennemgik en udvikling fra at fortælle om, hvad han oplevede i skolen til pludselig at blive mut og tilbagetrukket. Mary forsøger at huske, hvornår denne ændring fandt sted, men kan ikke finde frem til nogen forklaring:
    ” ...she was trying once again to pinpoint the day it had started, the day she first noticed that David had grown beyond their reach and become sullen and withdrawn” (p. 2, ll. 28-30).
    Marys forhold til David i hans barndom
    Mary og hendes mand havde svært ved at få børn, og fordi de har prøvet længe uden resultat, får hun et særligt forhold til David, da det endelig...

    Setting and time (Miljø og tid)
    Miljø
    Sted
    Læseren får ikke at vide, hvor novellens handling udspiller sig, men det er formegentlig en forholdsvis lille by, da Seamus er forstander for en lille landsbyskole:
    ”Their house was just beside the small country national school where Seamus was principal” (p. 2, ll. 16-17).
    Indre rum
    Novellens handling udspiller sig i en lille by, men det centrale er egentlig det indre rum, læseren følger gennem Marys tanker...

    Title and Ending (Titel og slutning)
    Titlen
    Titlen ”A journey”
    Novellen hedder ”En rejse”, hvilket kan forstås på flere måder:
    Konkret fysisk rejse: Mary og David er på en rejse i den konkrete
    betydning, at de kører fra sygehuet og hjem.
    Fortidsrejse: Samtidig bevæger Mary sig mentalt. Rejsen hjem til
    hendes hus bliver en fortidsrejse for hende, hvor hun tænker helt tilbage på, da hun var en lille pige og boede hos sine forældre frem til komplikationerne med David.
    Udviklingsrejse: Det kan samtidig ses som en udviklingsrejse for både David, der kæmper med sig selv og sin depression og har brug for at komme videre og for Mary, der rejser tilbage i fortiden og til sidst når til den konklusion, at hun må tænke mere på sig selv.
    Dødsrejse: Mary tænker tilbage på både sin mor og far, der er dø- de, men tænker også på, da hendes søn første gang spurgte ind til døden og på sin mand, der nu ligger og er tæt på at dø. Titlen ”En rejse” kan derfor også referere til en dødsrejse, og novellen kan...

    Metaforer
    Vejmetaforen
    Vejen kan læses som én stor gennemgående metafor. Den bliver symbol på Marys rejse tilbage i tiden.
    Køreturen er en rejse tilbage i tiden
    Mary sidder og ser på vejen, mens hun kører bil og begynder at tænke tilbage på fortiden. Dette kan tolkes som, at hun gennem turen bliver ført tilbage i sin erindring og gennem den forsøger at finde frem til, hvad der skete med David og hvorfor, han forandrede sig:
    ”She remembered the old narrow road, and her mind began to slip back until she found that she was trying once again to pinpoint the day it had started, the day she first noticed that David had grown be- yond their reach and become sullen and withdrawn” (p. 2, ll. 27-30).
    Mary kører i mørke
    Mary er ikke vant til at køre lange strækninger i mørket, men da hun skal hente David, gør hun det alligevel. Dette kan tolkes som om, at hun sjæl- dent tænker tilbage på sine mørke fortidserindringer...

    Message (Budskab)
    En skønlitterær tekst kan tolkes på mange forskellige måder. Vi giver her vores bud på, hvad budskabet i novellen kan være:
    Det, man gør, har konsekvenser for fremtiden. Fortiden vil blive ved med at sidde i én, og man vil aldrig kunne lave fortiden om igen.
    Børn er letpåvirkelige overfor, hvordan de bliver behandlet og hvilke voksne, de omgås med og knytter sig til, når de er små...

    2. Perspectival texts (Perspektiverende tekster)
    Når du er færdig med at analysere og fortolke novellen, bliver du bedt om at sætte den i perspektiv ved at diskutere mindst to af opgaveforlæggets øvrige tekster/billeder, hvoraf mindst én af delene skal være en tekst. Nedenfor gennemgår vi kort, hvad vi mener, er det mest centrale for tek- sterne og billederne samt sætter dem i relation til ”A Journey”.
    Text 2: Edgar Lee Masters: ”Lucinda Matlock” (1916)
    Tolkning af digtet
    Der berettes om et helt liv
    Digtet er fortalt af en jegfortæller, der beretter om sit liv frem til, hun er 96 år. Hun fortæller, at hun har været gift med sin mand Davis i 70 år og har oplevet både op- og nedture. Hun har fået 12 børn, hvoraf de 8 er døde og har måttet arbejde hårdt hver dag. Dog har hun nydt livet, passet de syge, passet et hus og nydt naturen: lærkesangen og blomsterne omkring sig...

    3. B-opgaven:Flashback
    Flashback
    Brugen af flashback i novellen
    Selvom novellens handling kun foregår i et kort tidsrum på nogle timer, bringer novellen sin læser meget længere tilbage. Dette lader sig gøre, fordi novellen springer meget i tid og gør hyppigt brug af flashbacks.
    Mange af flashbackene bliver indledt af enten vejen, de kører på eller bilens lygter, der oplyser noget. Læseren følger Marys tankestrøm, og bilturen får hende til at tænke tilbage flere gange. Novellen er meget springende, og det kan være svært at få overblik over, hvornår den skifter i tid, men man kan inddele den efter tid på følgende måde... Køb adgang for at læse mere

    A Journey | Analysehjælp

    [41]
    Bedømmelser
    • 15-09-2012
      Fantastiske noter, hjalp mig rigtig meget! De kommer rundt om samtlige aspekter, dog med mest fokus på Mary (moderen). None the less hjalp det mig igennem afleveringen på mindre end 2 timer :-)
    • 15-09-2010
      Opgaven er helt klar brugbar. Den kommer med gode fortolkningsaspekter, personkarakteristikker og sider af historien jeg ikke selv havde opfanget. Rigtig god hjælp til opgaven.
    • 06-04-2015
      INTET BEDRE END DISSE GULDPRODUKTER
    • 03-02-2015
      Givet af 3.g'er på STX
      Lever op til Kvalitetsmærket