Diskussion eller vurdering

I alle eksamensopgaver i Idéhistorie bør der indgå en diskussion eller vurdering, hvor man på baggrund af redegørelsen og analysen forholder sig til sine resultater. Afsnittet ligger på det højeste taksonomiske niveau i en opgave og tæller derfor meget.

Se dit arbejde fra oven

Som regel vil den problemstilling, som din lærer har godkendt, stille krav om en diskussion eller vurdering i din opgave. De krav skal du selvfølgelig dække, men det vigtigste er, at din diskussion eller vurdering ikke bliver løsrevet fra resten af opgaven. Afsnittet skal nemlig altid tage udgangspunkt i din pointer fra redegørelse og analyse.

I diskussion skal du se dit arbejde fra oven. Formålet er nemlig at overveje og måske nuancere arbejdet. Derfor er diskussionsafsnittet typisk også et sted, hvor du kombinerer dine resultater og ser på, hvad din redegørelse og analyse tilfører af pointer og viden i forhold til problemstillingen.

Hvis du skal vurdere, betyder det, at du skal tage stilling til, hvilke argumenter og pointer, der er stærkest eller mest sandsynlige. Du skal nemlig gøre det samme i en vurdering som i diskussionen. Nemlig se en problemstilling ved dit emne fra flere synsvinkler, så du kan nuancere problemstillingen. Vurderingen handler altså om at tage udgangspunkt i din analyse og overveje forskellige vinkler på deres pointer, så...

Teksten herover er et uddrag fra webbogen. Kun medlemmer kan læse hele indholdet.

Få adgang til hele Webbogen.

Som medlem på Studienet.dk får du adgang til alt indhold.

Køb medlemskab nu

Allerede medlem? Log ind